STANOWISKO KOMISJI PRAWNEJ
GŁÓWNEGO INSPEKTORA PRACY
Z DNIA 27 WRZEŚNIA 2012 R.
DOTYCZĄCE STOSOWANIA PRZEZ INSPEKTORÓW PRACY ŚRODKÓW
PRAWNYCH W SPRAWACH ZWIĄZANYCH Z WYPŁATĄ WYNAGRODZENIA ZA PRACĘ I INNYCH
ŚWIADCZEŃ PRACOWNICZYCH
Zgodnie z art. 11 pkt
7 ustawy z 13 kwietnia 2007 r. o Państwowej Inspekcji Pracy (Dz. U. z 2012 r.,
poz. 404 z późn. zm.) – inspektor pracy
uprawniony jest do nakazania pracodawcy wypłaty należnego wynagrodzenia za
pracę, a także innego świadczenia przysługującego pracownikowi; nakazy w tych
sprawach podlegają natychmiastowemu wykonaniu.
Zdaniem Komisji Prawnej Głównego
Inspektora Pracy nakazy, o których mowa w art. 11 pkt
7 powołanej ustawy, powinny być wydawane przez inspektorów pracy
jedynie w sytuacjach, gdy wynagrodzenie za pracę lub inne świadczenie
pracownicze ma charakter bezsporny.
Wskazuje na to użyte w ww. przepisie określenie „należne”. W praktyce nakaz ten
powinien dotyczyć świadczeń naliczonych i zatwierdzonych do wypłaty przez
pracodawcę, jednak – z jakichś względów – nie wypłaconych pracownikowi.
W uzasadnionych przypadkach inspektor pracy może wydać nakaz również w sytuacji, gdy świadczenie
nie zostało naliczone, ale prawo do świadczenia
wynika wprost z umowy o pracę, lub przepisów prawa pracy,
a pracodawca nie wnosi zastrzeżeń do treści protokołu ustalającego stan
faktyczny (np. prawo do dodatku za pracę w porze
nocnej, gdy ustalenia z kontroli bezspornie dokumentują fakt pracy w porze nocnej).
W pozostałych sytuacjach (np.
zastrzeżenia do protokołu, brak kompletu dokumentów potwierdzających prawo do świadczeń) w pkt 8 art.
11 ustawy pozostawiono możliwość kierowania przez inspektorów pracy wystąpień lub wydawania poleceń usunięcia
stwierdzonych naruszeń przepisów prawa pracy, a więc
również w sprawach związanych z wypłatą wynagrodzenia za pracę i innych
świadczeń pracowniczych.
Jak wynika z orzecznictwa sądów
administracyjnych (wyrok NSA, I OSK 1186/08 lub wyrok WSA w Gdańsku, III SA/Gd
153/09) nakazy wypłaty mogą dotyczyć również należności byłych pracowników i
obejmować (poza wynagrodzeniem za pracę i jego składnikami) w szczególności
następujące świadczenia:
·
odprawy emerytalno –
rentowe,
·
odprawy pieniężne w
związku z rozwiązaniem umowy o pracę z przyczyn niedotyczących pracowników,
·
nagrody jubileuszowe,
·
ekwiwalenty pieniężne z
tytułu niewykorzystania urlopów wypoczynkowych w związku z rozwiązaniem umów o
pracę.
Natomiast
nakazy, o których mowa w art. 11 pkt 7 ustawy o PIP, nie mogą obejmować:
·
świadczeń
wynikających z ubezpieczenia społecznego,
·
świadczeń
będących przedmiotem toczącego się postępowania sądowego lub objętych wyrokiem
sądu pracy,
·
odsetek
za zwłokę w wypłacie wynagrodzeń lub innych świadczeń należnych ze stosunku pracy lub odsetek z tytułu nieterminowego wykonania wyroku
sądowego,
·
odszkodowania
lub wynagrodzenia przysługującego z tytułu rozwiązania lub wypowiedzenia umowy
o pracę.
W ocenie Komisji Prawnej, przedmiotowe
nakazy powinny konkretnie wskazywać, na
rzecz którego/ych pracownika/ów pracodawca ma
dokonać wypłaty określonego świadczenia, z podaniem wysokości tego świadczenia i jego rodzaju. Zarządzenie nakazowe
powinno dotyczyć jednego rodzaju świadczenia, niezależnie od liczby pracowników
i okresu, za który ono przysługuje. Ponadto przedmiotowy nakaz może zawierać
uzasadnienie prawne i faktyczne.